Literatuuronderzoek: Inhoud

In dit hoofdstuk van mijn blog sta ik stil bij de inhoud van mijn literatuuronderzoek. Ik zal kort ingaan op de onderzoeksvragen, zoektermen, zoekacties, selectie en literatuurlijst, antwoorden, referaten en evaluatie.

Onderzoeksvragen

Bij een literatuuronderzoek moet er gezocht worden naar informatie. Ik heb 2 onderwerpen voor mijn literatuuronderzoek, maar om niet alle uithoeken van deze onderwerpen op te moeten gaan zoeken heb ik een hoofd- en meerdere deelvragen geformuleerd. Op deze manier kun je gericht zoeken naar de benodigde informatie; ik zoek immers naar specifieke antwoorden op de gestelde vragen.

Het is handig om zoveel mogelijk deelvragen van tevoren vast te stellen, maar gaandeweg het onderzoek kwam ik erachter dat er toch nog een deelvraag toegevoegd moest worden. Ik kwam er namelijk tijdens het zoeken achter dat ik relevante informatie voorbij zag komen wat voor een deel antwoord gaf op de hoofdvraag, maar wat niet als antwoord gebruikt kon worden voor één van mijn deelvragen. Voor mijn gevoel was dit vreemd, want ik was in de veronderstelling dat ik toch wel voldoende deelvragen had om de hoofdvraag te beantwoorden. Anderzijds is het eigenlijk niet meer dan logisch aangezien ik bij het vaststellen van de deelvragen totaal geen kennis had van de betreffende onderwerpen.

Zoektermen

De zoekvragen zijn op verschillende manieren tot stand gekomen, te weten door ontleding van de hoofd- en deelvragen, het gebruik van een sleuteldocument, synoniemen en Engelse termen. Ik heb het echter niet in deze specifieke volgorde uitgevoerd, want ik heb eerst de hoofd- en deelvragen ontleed en gezocht naar synoniemen plus Engelse termen. Toen ik deze eenmaal had ben ik eerst gericht gaan zoeken naar informatie. Vrijwel direct had ik een document gevonden welke vrij diep in ging op crowdsourcing en marketing. Aan de hand van dit sleuteldocument heb ik mijn lijst met zoektermen ernstig kunnen uitbreiden.

Zoekacties

Bij de zoekacties heb ik in eerste instantie een ‘format’ gemaakt, zodat er gemakkelijk teruggevonden kan worden hoe er gezocht is en wat de relevante treffers waren. Hiervoor heb ik simpelweg per informatiebron de uitgebreide zoekmogelijkheden opgenomen, de bijbehorende booleaanse operatoren, zoektermen, filters, het totale aantal treffers en het aantal relevante treffers van de eerste 20 resultaten. Voor wat betreft de relevante treffers heb ik genoteerd de auteur, jaartal van publicatie, titel, URL en datum van raadplegen. Daarnaast heb ik in het kort de relevantie, trefwoorden en categorieën opgenomen.

Per zoekactie heb ik één deelvraag als uitgangspunt genomen en heb ik getracht de meest logische zoektermen (en verbanden hiertussen) op te geven om de hoeveelheid ruis zo klein mogelijk te houden. Desondanks is de hoeveelheid ruis mij zeer tegen gevallen. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet weet of dit komt door de enorme hoeveelheid informatie op het internet of toch door de door mij opgegeven zoektermen. Persoonlijk ben ik echter wel van mening dat hier ook een stukje ervaring om de hoek komt kijken; oefening baart kunst!

Selectie en Literatuurlijst

Het opstellen van de literatuurlijst was het makkelijkst van het literatuuronderzoek, omdat ik tijdens mijn onderzoek de bronnen die rechtstreeks antwoord gaven op een deelvraag opgenomen had in de digitale bronnenlijst van Microsoft Word. Vervolgens kun je geheel automatisch door dit zelfde programma een literatuurlijst genereren in APA stijl. Deze functie zorgt voor uniformiteit en bespaart veel (kostbare) tijd!

Antwoorden

Het beantwoorden van de vragen ging moeizamer dan ik van tevoren verwacht had. Dit had ermee te maken dat ik de relevante treffers in eerste instantie alleen van trefwoorden had voorzien. Pas bij het beantwoorden van de vraagstukken kwam ik erachter dat ik wel wist met welk document ik welke deelvraag kon beantwoorden, maar dat ik het hele document opnieuw moest lezen; ik wist namelijk niet meer wat er precies in stond. Groot leerpunt voor de volgende keer is dus relevante informatie voorzien van een informatief referaat!

Referaten

Zowel een indicatief als een informatief referaat bleek dus erg handig te zijn bij een literatuuronderzoek. Dit was echter ook een (verplicht) onderdeel van het literatuuronderzoek. Helaas was dit één van de verplichte onderdelen welke ik voor het laatst had bewaard.

Evaluatie

Uiteraard beschikt het literatuuronderzoek ook over een korte evaluatie. Ervan uitgaande dat u mijn eerdere post “Literatuuronderzoek: Het proces” al heeft gelezen zal ik hier niet nogmaals op in gaan.

 

Geef een reactie

