Evaluatie van een website

In principe is het voor iedereen mogelijk een website te maken en hier diverse informatie op te plaatsen. Het is erg gevaarlijk om alles wat op internet staat zomaar als waarheid aan te nemen. De virtuele training Internet Detective van Intute Virtual Training Suite stelt dat de betrouwbaarheid van een website achterhaalt kan worden door 3 vragen te stellen: “Wie? Wat? Waar?”  (Place, E., Kendall, M., Hiom, D., Booth, H., Ayres, P., Manuel, A., et al., 2006). Deze tips heb ik dan ook gebruikt bij het beoordelen van diverse websites voor mijn literatuuronderzoek. Een van de gebruikte websites is www.crowdsourcing.org. Deze website fungeert als verzamelplaats voor alle relevante informatie omtrent crowdsourcing en crowdfunding.  Hieronder zal ik mijn evaluatie weergeven op basis van inhoud, processen en vorm.

Wie?

De website wordt mede mogelijk gemaakt door het bedrijf Massolution. Zij doen onderzoek naar, adviseren in en implementeren bedrijfsmodellen op basis van crowdsourcing. Daarnaast organiseren zij conferenties samen met diverse internationale bedrijven en aanbieders van crowdsource-oplossingen. Het bedrijf is opgericht in 2008 en is actief op diverse social media.

Crowdsourcing.org bestaat sinds 2010 en heeft een aantal (vaste) redacteuren. Er wordt ook gebruik gemaakt van informatie c.q. documenten van andere auteurs waarbij in alle gevallen de naam van de auteur vermeld wordt plus een link beschikbaar gesteld is naar de originele bron. Ik heb uiteraard bij lange na niet alle informatie op deze website gelezen, maar wat mij opvalt bij de artikelen van andere auteurs is dat dit vaak directeuren of medewerkers van marketingbedrijven zijn welke zich ook verdiepen in crowdsourcing.

De website geeft aan een neutrale, professionele organisatie te zijn welke als missie heeft  om te dienen als een belangrijke bron van informatie voor analisten, onderzoekers, journalisten, investeerders, ondernemers, crowdsourcing experts en deelnemers aan crowdsourcing en crowdfunding platformen.

Wat?

Met deze vraag wordt bedoeld of u datgene wat u ziet ook daadwerkelijk kunt vertrouwen. Hierbij let ik in eerste instantie op advertenties. Wat mij bij Crowdsourcing.org opvalt is dat de advertenties niet echt opvallen. Dit komt doordat er slechts enkele advertenties zijn en de advertenties zelf gaan ook over crowdsourcing of gerelateerde onderwerpen.

Voor wat betreft de inhoud valt op dat er geen enkel artikel is waar alleen een mening wordt gegeven; er wordt geredeneerd op basis van feiten, onderzoeken en markttrends. Ook wordt er geciteerd en geparafraseerd gevolgd door een hyperlink naar de bron. Uiteraard heb ik in alle gevallen de link getest en kwam iedere keer netjes uit bij de bron, m.a.w. er waren geen “broken links”. Taal-, type- of grammaticale fouten kunnen ook wijzen op het feit dat het artikel niet geschreven is door een hoog opgeleid persoon, maar deze heb ik gelukkig niet kunnen vinden. Verder valt mij op dat de website het fenomeen crowdsourcing niet alleen maar ophemelt, maar zeker ook ingaat op de negatieve kanten ervan. Ze gaan ook diep op de materie in waarbij voornamelijk sprake is van eigen teksten (dus geen commentaar op teksten van anderen) welke volledig beschikbaar zijn en wordt de publicatiedatum vermeld. Het enige wat ik misschien nog mis is een historie van het artikel (data waarop de tekst is aangepast), maar dit is dan ook meteen het enige wat ik niet ben tegengekomen.

Waar?

Het gaat om een website van een bedrijf welke gevestigd is in Los Angeles (Verenigde Staten). De url van de website eindigt op “.org” waaruit ik kan opmaken dat het een non-profit organisatie betreft. Verder valt mij op dat de url logisch ingedeeld is en je direct kunt zien of je te maken hebt met een document, “editorial”, etc. gevolgd door een titel van de pagina.

Tevens is het belangrijk om mezelf af te vragen hoe ik op deze site gekomen ben; via een vage advertentie of op een andere manier? In het geval van mijn literatuuronderzoek ben ik via de metazoekmachine “Zoeken” op deze website terecht gekomen en werd direct doorgelinkt naar het betreffende artikel. Ik kom dus niet uit op de homepage alwaar ik opnieuw had moeten gaan zoeken. Hieruit maak ik op dat de informatie op een efficiënte c.q. goede manier ontsloten is.

Conclusie:

Op basis van bovenstaande evaluatie concludeer ik dat www.crowdsourcing.org een betrouwbare website is. De website wordt namelijk mede mogelijk gemaakt door een gespecialiseerd bedrijf, heeft als doel om een belangrijke en vooral onafhankelijke informatiebron te zijn voor professionals, maakt gebruik van een redactie, gaat diep en tweezijdig in op de materie, beschikt over bronvermeldingen, heeft een logische url opbouw en is vindbaar via betrouwbare zoekmachines.

Geciteerde werken:

Place, E., Kendall, M., Hiom, D., Booth, H., Ayres, P., Manuel, A., et al. (2006). Internet Detective: Wise up to the Web. Opgeroepen op 02 08, 2014, van http://www.vtstutorials.ac.uk/detective/

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: